FANDOM

Żoliborz – Pod względem powierzchni najmniejsza dzielnica Warszawy (8,3 km2) licząca 48 535 (2008) mieszkańców, niegdyś wchodząca w skład gminy Centrum. Ograniczona jest aleją Prymasa Tysiąclecia i aleją Armii Krajowej na zachodzie i północy, Wisłą po stronie wschodniej oraz linią kolejową wzdłuż ulicy Słomińskiego i Duchnickiej na południu. Graniczy z dzielnicami: BielanyBemowoWola i Śródmieście.

PodziałEdytuj

Miejski System Informacji dzieli Żoliborz na trzy obszary:

  • Stary Żoliborz” ograniczony nurtem Wisły od wschodu, ulicami Gwiaździstą, Promyka, Bohomolca, Dygasińskiego, Małogoską, Drohicką i Potocką, od zachodu ulicami Popiełuszki i al. Jana Pawła II, a od południa linią kolejową ze stacją Warszawa Gdańska do mostu Gdańskiego. Dzieli się na kilka części:
    • Żoliborz Oficerski (okolice placu Słonecznego i placu Inwalidów) zamieszkiwany przed wojną przez kwiat polskiej generalicji.
    • Żoliborz Urzędniczy (okolice alei Wojska Polskiego i św. Stanisława Kostki) zamieszkiwany dawniej przez urzędników państwowych.
    • Żoliborz Dziennikarski (okolice Dziennikarskiej, Promyka i Bohomolca), który zamieszkiwali głównie dziennikarze
    • Żoliborz Centralny (okolice pl. Wilsona)
    • Żoliborz Dolny pomiędzy Krasińskiego, Gwiaździstą, Potocką i Mickiewicza.
  • Sady Żoliborskie” ograniczony od zachodu al. Armii Krajowej, od południa południowym i zachodnim ogrodzeniem Komunalnego Cmentarza Wojskowego, północnym ogrodzeniem fortów Legii i linią kolejową przecinającą ulicę Powązkowską, od wschodu al. Jana Pawła II i ul. Popiełuszki, a od północy ulicą Słowackiego.
  • Marymont-Potok” ograniczony od północy i zachodu al. Armii Krajowej, od południa ulicami Słowackiego, Potocką, Drohicką, Małogoską, Dygasińskiego, Bohomolca, Promyka i Gwiaździstą, a od wschodu nurtem Wisły.