FANDOM

BeiraMiasto we wschodnim Mozambiku będące ośrodkiem administracyjnym prowincji Sofala, nad estuarium rzeki Púngoè, która uchodzi do Kanału Mozambickiego. W 2007 r. Beira liczyło 436 tys. mieszkańców, a w 2012 liczbę ludności oszacowano na 441 tys. Zostało założone w roku 1891, po zbudowaniu kolei, na miejscu osady suahilijskiej. Czwarte pod względem wielkości miasto kraju.

Jest trzecim pod względem liczby ludności miastem kraju. Jest jednym z najważniejszych portów przeładunkowych Afryki (ok. 2 mln ton przeładowywanego towary). Obsługuje głównie handel zagraniczny Malawi, Zambii oraz Zimbabwe. Przemysł drzewny, włókienniczy, spożywczy, cementowy. W mieście są fabryki narzędzi rolniczych oraz rowerów, montuje się samochody ciężarowe i autobusy. Miasto ma stację kolejową Beira, z której ma połączenie kolejowe z Lobito w Angoli (przez Demokratyczną Republikę Konga, Zambię i Zimbabwe) oraz do Malawi. Rurociąg naftowy z miasta prowadzi do Mutare (Zimbabwe). W Beirze znajduje się międzynarodowy port lotniczy.