FANDOM

Białołęka – Dzielnica Warszawy położona w prawobrzeżnej części miasta. Białołęka ma powierzchnię 73,04 km², a liczba mieszkańców (stan na 1 stycznia 2018) wynosi 119 374.

Kalendarium historii Edytuj

  • Wieś szlachecka Biała Łęka w 1580 znajdowała się w powiecie warszawskim ziemi warszawskiej województwa mazowieckiego.
  • Podczas potopu szwedzkiego na polach prawobrzeżnej Warszawy – w tym obecnej Białołęki – w dniach 28–30 lipca 1656 stoczono jedną z bitew z wojskami szwedzkimi i brandenburskimi.
  • W dniu 25 lutego 1831 rozegrała się jedna z bitew powstania listopadowego, określana jako bitwa pod Białołęką.
  • W okresie międzywojennym jedynym terenem obecnej Białołęki znajdującym się w granicach Warszawy było osiedle Różopol.
  • W 1951 grupa wsi (w tym Białołęka) została przyłączona do Warszawy. Granicznymi osiedlami znajdującymi się wtedy w granicach Warszawy były: Nowodwory, Winnica, Dąbrówka Szlachecka, Dąbrówka Grzybowska, Brzeziny Nowe, Choszczówka, Białołęka Dworska i Białołęka Szlachecka.
  • W 1962 oddano do użytku obecny Areszt Śledczy Warszawa-Białołęka.
  • W 1976 do Warszawy włączono kolejne wsie; północno-wschodnia granica miasta uzyskała obecny przebieg.
  • W 1994 osiedle Białołęka dało nazwę nowej gminie Warszawa-Białołęka. Pod względem powierzchni gmina sytuowała się na trzecim miejscu pośród 11 gmin warszawskich, zajmując 15% powierzchni całego miasta.
  • W 2002 zmieniono podział terytorialny Warszawy, likwidując gminy i zastępując je dzielnicami.
  • W 2017 zakończono na osiedlu Tarchomin budowę wielkopowierzchniowego centrum handlowego Galeria Północna