FANDOM

CórdobaMiasto w środkowej Argentynie, położone u podnóża gór Sierra de Córdoba, nad rzeka Suquía (Río Primero), uchodzącą do jeziora Mar Chiquita. Ośrodek administracyjny prowincji Córdoba. Drugie co do wielkości miasto Argentyny po stolicy kraju Buenos Aires. Ludność: 1368,1 tys. mieszkańców (2001).

Historia Edytuj

Miasto zostało założone w 1573 przez Jerónimo Luis de Cabrera, który nadał mu nazwę hiszpańskiego miasta Córdoba. Było jednym z najstarszych ośrodków miejskich hiszpańskiego imperium kolonialnego w dzisiejszej Argentynie. Córdoba jest siedzibą najstarszego uniwersytetu w Ameryce Południowej - w 1613 zakon jezuitów założył tutaj Universidad Nacional de Córdoba. Z okresu kolonialnego zachowało się tutaj wiele cennych zabytków. Najbardziej interesującą częścią miasta jest tzw. Manzana Jesuítica, w której znajduje się wiele XVII-wiecznych budynków związanych z działalnością zakonu jezuitów, m.in. budynki uniwersyteckie, szkoła Montserrat, kościół Towarzystwa Jezusowego (Compañía de Jesús) oraz pięć pojezuickich gospodarstw rolnych tzw. estancias. Dzielnica ta została w 2000 wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Ważnym punktem na turystycznej mapie miasta jest katedra przy Plaza San Martín pochodząca z przełomu XVII i XVIII wieku.