FANDOM

Dhaka (beng. ধাক Ḍhākā, wym. [ˈɖʱaka], ang. Dhaka, hist. Dacca, Dakka) – Stolica Bangladeszu, licząca około 17 mln mieszkańców.

Historia Edytuj

Historia Dhaki sięga roku 1000. Miasto szybko rozwijało się w XVII wieku, będąc stolicą mogolskiego Bengalu w latach 1608–1639 i 1660–1704. W 1704 roku stolicę przeniesiono do Murshidabadu, co spowolniło rozwój gospodarczy miasta. Miasto przeszło pod władzę Królestwa Wielkiej Brytanii w 1793 roku. Przemysł w Dhace w połowie XIX wieku zaczął zanikać. Produkcja muślinu została spowolniona przez wysokie opodatkowanie kolonialne, ograniczenia handlu i przymusowy import brytyjskich wyrobów włókienniczych. Lokalni tkacze umierali z głodu w czasie klęski głodu w Bengalu. W 1956 miasto zostało stolicą Pakistanu Wschodniego, a od 1971 stolicą rządu niepodległego Bangladeszu. W 1974 roku otwarto Dhaka Zoo, będące największym obiektem tego typu w kraju. W 2010 roku miał miejsce pożar na weselu w którym zginęło ponad 100 osób. W 2013 roku niedaleko Dhaki miała miejsce największa katastrofa budowlana pod względem liczby ofiar śmiertelnych w czasach współczesnych, w której zginęło 1127 osób.