FANDOM

Esch-sur-Alzette (luks. Esch-Uelzecht; niem. Esch an der Alzette) – Gmina ze statusem miejskim w południowo-zachodnim Luksemburgu, w dystrykcie Luksemburg, stolica administracyjna kantonu Esch-sur-Alzette. Jest drugim pod względem wielkości miastem w Luksemburgu oraz cechuje się największą gęstością zaludnienia. Graniczy z Francją.

W 2005 roku miasto Esch-sur-Alzette, które stanowi centrum gminy, zamieszkiwało 27 146 osób.

W mieście znajduje się Narodowe Muzeum Ruchu Oporu, gdzie zebrane są materiały o ruchu oporu w czasie II wojny światowej. Innymi atrakcjami są wielki park i Wieża Berwart, zbudowana w 1621 roku.

W mieście są dwa kina: "Ariston" oraz "Kinosch". Głównym teatrem jest Teatr Książęcy. W Esch-sur-Alzette jest też centrum kulturalne "Kulturfabrik". Miasto jest siedzibą jednej z sześciu regionalnych głównych komend Policji Wielkiego Księstwa (Police Grand-Ducale).

Miasto jest centrum krajowej produkcji stali. Jednym z największych pracodawców jest firma Arcelor, największy światowy producent stali, powstały z połączenia firm Aceralia, Arbed i Usinor.

W 2006 roku w Esch-sur-Alzette kończył się etap 2 i zaczynał etap 3 Tour de France.

W mieście Esch-sur-Alzette, na stadionie Stade de la Frontière, gra jeden z najlepszych luksemburskich klubów piłkarskich Jeunesse Esch.