FANDOM

Islamabad (urdu: اسلام آباد) – Stolica i dziesiąte co do wielkości miasto Islamskiej Republiki Pakistanu.

Historia Edytuj

Miasto zbudowane zostało w latach 60. XX wieku, aby zastąpić Karaczi jako stolicę kraju. Powodów budowy było kilka, jak ten, że rozwój kraju koncentrował się głównie w Karaczi, a ówczesny prezydent Muhammad Ayub Khan chciał, aby rozwój był równomiernie rozłożony. O budowie stolicy zdecydowało również położenie geograficzne. Od 1966 Islamabad jest miastem stołecznym.

Geografia i klimat Edytuj

Miasto położone na zachodnim przedgórzu Himalajów, jest otoczone górami – od północy graniczy z pasmem Margalla Hills (i parkiem narodowym o takiej samej nazwie). Posiada łagodniejszy klimat w stosunku do większości kraju. Roczna średnia maksymalna temperatura wynosi 28,9 °C, minimalna 14,4 °C. Najniższą zanotowaną temperaturą było -4 °C (w styczniu), a najwyższą 45 °C (w czerwcu). Średnia roczna wilgotność wynosi 55%, a średnia suma opadów - 1143 mm.

W pobliskim Rawalpindi (14 kilometrów od Islamabadu) znajduje się siedziba sztabu pakistańskiej armii.