FANDOM

Jekaterynburg (ros. Екатеринбург, Jekatierinburg, 1924-1991 Swierdłowsk, ros. Свердловск, na cześć bolszewickiego przywódcy Jakowa Swierdłowa) – Miasto w azjatyckiej części Rosji położone po wschodniej stronie środkowego Uralu, stolica obwodu swierdłowskiego, nad rzeką Iset.

Klimat, geografia Edytuj

Jekaterynburg znajduje się na granicy Europy i Azji, 1167 kilometrów na wschód od Moskwy, za górami Ural, nad rzeką Iset. Jest otoczony częściowo zalesionymi równinami, wykorzystywanymi przeważnie w celach rolniczych i kilkoma małymi jeziorami. Miasto położone jest strefie klimatu umiarkowanego chłodnego kontynentalnego. Zima trwa około pięciu miesięcy, przeważnie rozpoczyna się w listopadzie i trwa do kwietnia. Śnieg przeważnie pokrywa miasto od listopada do marca. Zimy są mroźne, temperatury schodzą do około 20 lub 25 poniżej zera w skali Celsjusza. Lato jest krótkie, ale bardzo ciepłe. Na Jekaterynburg oddziałują zmienne wiatry, z uwagi na jego położenie blisko uralskiego łańcucha górskiego. Oznacza to, że w regionie praktycznie nie występują wiosna i jesień. Wszystko to sprawia, że pogoda potrafi być zmienna i nieprzewidywalna.