FANDOM

Kapsztad (afrik. Kaapstad, wym. [ˈkɑːpstat]; xhosa iKapa; ang. Cape Town, wym. [ˈkeɪp taʊn]) – Najstarsze i jedno z największych pod względem liczby mieszkańców miasto w Republice Południowej Afryki, legislacyjna stolica tego kraju oraz Prowincji Przylądkowej Zachodniej. Liczy ok. 440 tysięcy mieszkańców, z czego ok. 45% stanowią Koloredzi, 32% stanowi ludność biała a 16% to czarni Afrykanie. Kapsztad wraz z Johannesburgiem jest reprezentacyjnym miastem RPA.

Dystrykt metropolitalny City of Cape Town, pokrywający się w dużym stopniu z aglomeracją kapsztadzką zamieszkuje ponad 3,7 miliona mieszkańców i jest drugim co do liczby ludności w kraju.

Miasto położone jest nad Zatoką Stołową (afrik. Tafelbaai), na północ od Przylądka Dobrej Nadziei i False Bay (Valsbaai, Fałszywa Zatoka), u podnóża Góry Stołowej (Tafelberg, 1087 m n.p.m.).

Miasto składa się z dwóch rozdzielnych części: Głównej części zurbanizowanej położonej nad Zatoką Stołową, oraz Parku narodowego półwyspu przylądkowego, stanowiącego eksklawę miasta.