FANDOM

Kumasi – Stolica i największe miasto regionu Aszanti w Ghanie, znajdująca na południu kraju, około 250 km na północny zachód od Akry. Z powodu zróżnicowanej roślinności znana jest jako miasto ogród. Około 32 kilometrów na południe leży największe naturalne jezioro w Ghanie, Bosumtwi.

Miasto położone jest w zalesionym regionie zachodniej Afryki, ale są dowody na to, że obszary te były bezdrzewne w neolicie. Kumasi nabrało rozgłosu w roku 1695, gdy zostało stolicą państwa Aszantów (tak zwanej konfederacji Aszanti), z powodu aktywności swojego władcy Osei Tutu (władca Kumasi, znany jako kumasehene, był równocześnie królem konfederacji). Część grodu, łącznie z pałacem królewskim, została zniszczona przez brytyjskie wojsko podczas drugiej wojny Brytyjczyków z Aszantami w roku 1874. Kumasi pozostaje miastem królewskim, chociaż odkąd Ghana zadeklarowała niepodległość w roku 1957, rola króla jest głównie symboliczna. Miasto było ważnym miejscem w historii Aszantów – jak mówi legenda, tutaj Okomfo Anokye otrzymał Złoty Stolec, wcielenie duszy narodu Aszanti.

Najsławniejszym człowiekiem pochodzącym z Kumasi jest były sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych, Kofi Annan.