FANDOM

La Paz (lub Nuestra Señora de La Paz) – Miasto w Boliwii, siedziba rządu (stolicą konstytucyjną jest Sucre). W 2012 roku liczyło 758 845 mieszkańców, a razem z przedmieściami (między innymi z El Alto) tworzy aglomerację liczącą 2 890 998 mieszkańców (2013 rok). Działa tu jedynie polski konsulat honorowy, najbliższa ambasada mieści się w Limie w Peru.

Miasto zostało założone w 1548 roku pod nazwą Ciudad de Nuestra Señora de la Paz. Pomimo że konstytucyjną stolicą jest Sucre, to La Paz od 1899 roku pełni w praktyce rolę stolicy – mieści się tutaj siedziba prezydenta, rządu oraz parlamentu. Jest trzecim najliczniejszym miastem Boliwii, jednak tworzy aglomerację, która jest największym ośrodkiem miejskim tego kraju.

La Paz jest ośrodkiem gospodarczym i kulturalnym Boliwii. W mieście dominuje przemysł włókienniczy, spożywczy, chemiczny, skórzano-obuwniczy, papierniczy, metalurgiczny oraz cementowy. Jest ważnym węzłem kolejowym (posiada połączenia z portem morskim Arica w Chile) i drogowym (położone jest przy wariancie Drogi Panamerykańskiej). Na przedmieściach miasta znajduje się międzynarodowy Port lotniczy El Alto. W La Paz działają 2 uniwersytety (założone 1830 i 1966 roku), liczne biblioteki oraz muzea. Dzielnice reprezentacyjne są położone najniżej, na dnie doliny rzeki La Paz, natomiast osiedla mieszkaniowe — na stokach okolicznych gór. Niektóre przedmieścia położone są około 4100 m n.p.m. W mieście zachowały się zabytki z okresu kolonialnego, między innymi bazylika św. Franciszka (hiszp. Basílica de San Francisco) z XVIII wieku.