FANDOM

Meszhed (pers. مشهد , Maszhad) – Miasto w północno-wschodnim Iranie, drugie co do wielkości miasto tego kraju (2766,3 tys. w 2011) i ważny ośrodek akademicki. Jest również jednym z najświętszych miejsc dla szyitów. Położone jest 850 km na wschód od Teheranu i stanowi centrum ostanu Chorasan-e Razawi. Leży w dolinie rzeki Kaszaf niedaleko od granicy z Turkmenistanem.

Miasto zostało założone w 823, a jego nazwa pochodzi od arabskiego maszhad, czyli „miejsce męczeństwa”, co odnosi się do śmierci imama Rezy - ósmego imama szyitów. Przed jego śmiercią była to mała wioska o nazwie Sanabad. Najpierw zbudowano w tym miejscu świątynkę, wokół której zaczęło powstawać miasto. Jednym z pierwszych ważnych budynków było mauzoleum, które dzisiaj zawiera największe dobra kultury i sztuki Iranu (manuskrypty i obrazy).

Meszhed jest też miejscem pielgrzymek. Mówi się, że bogaci wybierają się do Mekki, a ubodzy do Meszhedu. Liczbę pielgrzymujących tutaj muzułmanów szacuje się na ponad 20 mln rocznie (2006).

W 1912 Sanktuarium Imama Rezy zostało zbombardowane przez wojska rosyjskie, co wywołało wielkie oburzenie w świecie szyickim. Ponownie został tam przeprowadzony atak bombowy 20 czerwca 1994 przez Irańskich Mudżahedinów Ludowych (zginęło w nim 26 osób).