FANDOM

Mogadiszu (somal. Muqdisho; arab. ‏مقديشيو‎) – Stolica i największe miasto Somalii, nad Oceanem Indyjskim, także port morski i centrum handlowe. W 2000 roku miasto liczyło 1 219 000 ludności.

Miasto zostało założone w IX wieku przez Arabów jako Makdaszu. W średniowieczu miasto to pełniło funkcje ośrodka handlowego, utrzymywało kontakty handlowe m.in z Portugalią i imamem Maskatu. W 1871 r. miasto zostało zajęte przez sułtana Zanzibaru, który w 1892 r. wydzierżawił port Włochom. Od 1960 r. stolica niepodległej Somalii. Od 1991 r. wojna domowa doprowadziła do dewastacji i destabilizacji stolicy (kontrolowanej przez pięć zbrojnych klanów), w 1993 roku amerykańskie wojska stoczyły bitwę znaną jako bitwa o Mogadiszu, na kanwie tej historii Ridley Scott nakręcił film Helikopter w ogniu. Operacja wojskowa pod egidą ONZ nazywała się „Restore Hope” co oznacza „Przywrócić nadzieję”. W operacji tej brała również udział francuska Legia Cudzoziemska. W czerwcu 2006 r. zdobyte przez islamskich fundamentalistów. Pod koniec grudnia 2006 r. przejęte jednak przez wojska rządowe. Jest najważniejszym ośrodkiem polityczno-gospodarczym kraju. Znajdują się tu zakłady przemysłu spożywczego (przetwórstwo ryb, produkty mięsne) włókienniczego i chemicznego. Liczne zabytki – meczety z XIII i XIX wieku.