FANDOM

Moskwa (ros. Москва, wym. [mɐ'skva]) – Stolica Rosji i największe miasto tego kraju. Jest także największym miastem Europy, liczącym 12,2 mln mieszkańców (stan na 1 stycznia 2017), przy czym cała aglomeracja liczy 17,1 mln mieszkańców (2017). Jeden z najważniejszych ośrodków politycznych, gospodarczych, kulturowych, religijnych, finansowych, edukacyjnych, komunikacyjnych oraz turystycznych Rosji.

Moskwa jest siedzibą najwyższych władz państwowych Rosji w tym: prezydenta, parlamentu (Dumy Państwowej i Rady Federacji) oraz rządu. W przeszłości miasto było stolicą: Księstwa Moskiewskiego (1213–1328), Wielkiego Księstwa Moskiewskiego (1328–1547), Carstwa Rosyjskiego (1547–1712), Rosji Radzieckiej (1918–1922) i Związku Radzieckiego (1922–1991). Moskwa jest także stolicą Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. Znajduje się tu ponad 600 świątyń różnych wyznań, w tym Cerkiew Chrystusa Zbawiciela – największa na świecie cerkiew prawosławna, a także Monaster Daniłowski – siedziba patriarchy moskiewskiego i całej Rusi. Podczas II wojny światowej Moskwa jako jedyna stolica europejska odparła ataki niemieckie, za co nadano jej tytuł „Miasto Bohater”.

Zabytki Edytuj

  • Kreml moskiewski
  • plac Czerwony, a na nim m.in. Cerkiew Wasyla Błogosławionego, GUM i Mauzoleum Lenina
  • klasztor i cmentarz Nowodziewiczy
  • Monastyr Doński
  • sobór Chrystusa Zbawiciela
  • Cmentarz Wagańkowski
  • Galeria Tretiakowska
  • Teatr Bolszoj
  • Patriarsze Prudy
  • ulice Arbat i Nowy Arbat
  • Łubianka przy placu Łubiańskim
  • Synagoga Chóralna
  • zespół pałacowy Kuskowo
  • Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie
  • Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej lat 1941–1945
  • taras widokowy na Wzgórzach Worobiowych naprzeciwko Uniwersytetu Moskiewskiego