FANDOM

San Salvador (hiszp. San Salvador – "Święty Zbawiciel") – Stolica Salwadoru, położona w środkowej części kraju, u stóp wulkanu San Salvador, około 35 km na północ od wybrzeża Oceanu Spokojnego. Miasto zamieszkuje 316,1 tys. (2007), a całą aglomerację - około 2,1 mln osób (2003).

Miasto zostało założone w 1525 w dniu Przemienienia Pańskiego po walnym zwycięstwie nad krajowcami, ale do naszych czasów zachowało się niewiele zabytków epoki kolonialnej. Miasto było bowiem kilkanaście razy zniszczone na skutek wybuchów wulkanu i trzęsień ziemi (ostatnio w 1986). Po tragicznym trzęsieniu z 1854 stolica została na krótko przeniesiona do powstałego kilkanaście kilometrów na zachód miasta Nueva San Salvador. Zniszczenia pogłębiła powódź w 1934, a w bliższych nam czasach działania zbrojne wojny domowej w latach 80. XX wieku.

San Salvador ma dobre połączenia komunikacyjne z resztą kraju. Położony jest przy Autostradzie Panamerykańskiej. Na wybrzeże pacyficzne prowadzi asfaltowa droga do portu La Libertad i linia kolejowa do innego portu Acajutla. Do lat 70. XX wieku międzynarodowy port lotniczy znajdował się w mieście Ilopango, obecnie główny port lotniczy dla San Salvador Aeropuerto Internacional de El Salvador znajduje się 50 km bardziej na południe. W San Salvador znajdują się trzy uniwersytety, w tym najstarszy założony w 1841. Miasto jest ważnym ośrodkiem handlowym i przemysłowym kraju (głównie spożywczy, włókienniczy, obuwniczy, maszynowy, elektrotechniczny i drzewny).

Najważniejsze zabytki San Salvador to katedra w stylu kolonialnym (Catedral Metropolitana) oraz budynki rządowe i użyteczności publicznej z końca XVIII, XIX i początków XX wieku. m.in. Palacio Nacional (pałac narodowy, dawna siedziba rządu, obecnie muzeum), Casa Presidencial (siedziba prezydenta) czy Teatro Nacional de El Salvador (teatr narodowy).