FANDOM

Santa Cruz de la Sierra, potocznie Santa CruzMiasto we wschodniej Boliwii, położone nad rzeką Piraí, na wysokości 320 m n.p.m. Współrzędne geograficzne: 17°46′S 63°13′W. Ośrodek administracyjny departamentu Santa Cruz. Ludność: 1115,4 tys. (2001). Obecnie jest największym miastem Boliwii, wyprzedzając w latach 90. XX wieku siedzibę rządu La Paz. Jeszcze w połowie lat 70. zamieszkiwało je ok. 257 tys. osób. Od tego czasu nastąpił gwałtowny przyrost demograficzny.

Miasto zostało założone w 26 lutego 1561 przez Ñuflo de Chávez. Początkowo zlokalizowane było 220 km na wschód w okolicach dzisiejszego miasta San José de Chiquitos. Konflikty z Indianami zmusiły hiszpańskich osadników do przeniesienia na obecne miejsce. Pozostałości pierwotnej osady przedstawia stanowisko archeologiczne Santa Cruz la Vieja. W czasach kolonialnych Santa Cruz położone było na tzw. srebrnym szlaku.

Rozwój miasta w XX wieku możliwy był w dużej mierze dzięki doprowadzeniu w 1954 linii kolejowej z Santa Cruz do granicy z Brazylią. Miasto jest również ważnym węzłem drogowym w tej części kraju. Znajduje się tutaj międzynarodowy port lotniczy Viru Viru. Santa Cruz jest ważnym ośrodkiem rolniczego okręgu uprawy trzciny cukrowej, tytoniu szlachetnego, ryżu, bawełny i kukurydzy. Na jego bazie rozwinął się przemysł spożywczy. W okolicach miasta odkryto złoża ropy naftowej i gazu ziemnego, a w samym mieście powstała rafineria ropy naftowej. Odkrycie dużych złóż żelaza i magnezu w departamencie Santa Cruz przyczyniła się do względnego rozwoju tej części kraju. Zamieszkujące miasto i departament elity pochodzenia europejskiego dążą do zwiększenia autonomii dla departamentu.

W Santa Cruz zachowało się wiele zabytków architektury kolonialnej, m.in. katedra z XVI wieku i budynki misji jezuickich. W mieście znajduje się uniwersytet założony w 1880.