FANDOM

Santiago de Guayaquil (potocznie Guayaquil albo Gwajakil) – Największe miasto w zachodnim Ekwadorze przy ujściu rzeki Guayas do Zatoki Guayaquil (Ocean Spokojny). Ośrodek administracyjny prowincji Guayas. Ludność w 2001 roku wynosiła 1 985 400 mieszkańców.

Założone w 1537, było często niszczone przez Indian i piratów. W 1821 brało udział w walkach antyhiszpańskich. W XIX wieku było siedzibą liberałów. Rywalizowało z Quito, które było siedzibą konserwatystów. Od XIX wieku bardzo ważny port wywozowy Ekwadoru. Siedziba archidiecezji (zał. 1956, przedtem od 1838 diecezja), na czele której stał m.in. abp Juan Ignacio Larrea Holguín, a od 2003 abp Antonio Arregui Yarza. Znajduje się tu sanktuarium Matki Boskiej Częstochowskiej, które w 1985 odwiedził papież Jan Paweł II.

Guayaquil jest największym miastem kraju i głównym portem handlowym. Jest dużym ośrodkiem przemysłu spożywczego, obuwniczego, chemicznego, poligraficznego i stoczniowego. Ma hutę aluminium. Jest dużym portem rybackim. Znajduje się w nim międzynarodowy port lotniczy. Ma 2 uniwersytety (w tym katolicki) oraz politechnikę. W jego pobliżu wydobywa się ropę naftową i gaz ziemny.