FANDOM

Skopje, dawniej Skopie (maced. Скопје, alb. Shkup, serb. Скопље – Skoplje, bułg. Скопие, gr. Σκόπια, tur. Üsküp) – Stolica Republiki Macedonii Północnej, położona w kotlinie na wschód od Szar Płaniny nad rzeką Wardar, ludność: 537 478 mieszkańców (01.01.2013), główny ośrodek gospodarczy i naukowy kraju, węzeł drogowy oraz kolejowy ze stacją Skopje. Na południowy wschód od miasta położony jest międzynarodowy port lotniczy Skopje.

Historia Edytuj

  • starożytna iliryjska osada ScupiScup
  • panowanie władców starożytnej Macedonii
  • panowanie rzymskie i bizantyńskie
  • panowanie cara Samuela Komitopula (972-992)
  • panowanie bizantyńskie 1018 – 1181
  • panowanie bułgarskie, po odrodzeniu się Bułgarii w tzw. Drugie państwo bułgarskie
  • stolica serbskiego carstwa Stefana Duszana w XIV wieku
  • blisko pięciowiekowe panowanie tureckie
  • 1910, 26 sierpnia – urodziła się św. Matka Teresa z Kalkuty[7].
  • stolica Jugosłowiańskiej Socjalistycznej Republiki Macedonii od 1945
  • 1963 – katastrofalne trzęsienie ziemi
  • 1991 – po rozpadzie Jugosławii, stolica niepodległej Republiki Macedonii

Obecnie w centrum miasta przy głównym placu (plac Macedonia, mac. Плоштад Македонија) trwa budowa nowego centrum rządowo-kulturalnego. Nad rzeką Wardarwznoszone są nowe budynki (m.in. Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Muzeum Archeologiczne), niekiedy nawiązujące do poprzednich obiektów, stojących w tym miejscu do czasu pamiętnego trzęsienia ziemi w 1963 roku. W wyniku realizacji projektu Skopje 2014, wokół placu stanęło wiele pomników nawiązujących do odległej historii (m.in. monumentalny pomnik Aleksandra Macedońskiego oraz pomnik cesarza Justyniana I Wielkiego); prowadzone są również prace renowacyjne starszych obiektów.