FANDOM

Vaduz (IPA: [faˈdʊʦ] lub [faˈduːʦ]) – Stolica i drugie co do wielkości miasto Liechtensteinu. Znajduje się w środkowo-zachodniej części kraju, w regionie Oberland, bezpośrednio przy granicy ze Szwajcarią, na prawym brzegu Renu, u podnóża pasma górskiego Drei Schwestern (pol. Trzy siostry) w Alpach Retyckich.

Jest ważnym ośrodkiem kulturalnym, turystycznym i finansowym, a także nominalną siedzibą wielu zagranicznych przedsiębiorstw i spółek. Rozwija się tu drobny przemysł maszynowy, precyzyjny i spożywczy (m.in. winiarski). Vaduz jest siedzibą wszystkich liechtensteińskich urzędów centralnych, m.in. landtagu i rządu; zamek stanowi rezydencję książąt Liechtensteinu. Jest stolicą archidiecezji kościoła rzymskokatolickiego. Stanowi także ważny w skali kraju węzeł drogowy.

Gmina Vaduz oprócz miasta obejmuje pięć niewielkich eksklaw na terenie północnego i wschodniego Liechtensteinu. Według danych z grudnia 2007 r., gminę zamieszkuje 5109 mieszkańców (2. miejsce w kraju, po Schaan). Jej powierzchnia wynosi 17,3 km².