FANDOM

Zblewo (niem. Hoch Stüblau) – Wieś kociewska w Polsce, położona w województwie pomorskim, w powiecie starogardzkim, siedziba gminy Zblewo.

Miejscowość jest siedzibą dekanatu Zblewo należącego do diecezji pelplińskiej. Wierni kościoła rzymskokatolickiego należą do miejscowej parafii św. Michała Archanioła.

Zblewo jest lokalnym węzłem komunikacyjnym, krzyżują się tu droga krajowa nr 22 i droga wojewódzka nr 214. Miejscowość leży przy linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn. W odległości 5 km od Zblewa znajduje się duży akwen Jeziora Borzechowskiego. Zblewo, wraz z sąsiednimi Pinczynem i Bytonią tworzy zwarty obszar osadniczy o charakterze małomiasteczkowym.

W 1305 roku wieś była przedmiotem darowizny Wacława II dla zakonu krzyżackiego.

W latach okupacji niemieckiej na terenach przylegających działała aktywnie Tajna Organizacja Wojskowa "Gryf Pomorski" (komenda gminna organizacji znajdowała się w Zblewie). Po II wojnie światowej w okolicach Zblewa swoją działalność prowadził oddział antykomunistycznej partyzantki "Łupaszki".

W latach 1975–1998 miejscowość położona była w województwie gdańskim.

W miejscowości znajduje się kilka kapliczek przydrożnych. Kaplica przy ul. Kościerskiej upamiętnia ofiary rosyjskiego nalotu w 1945, a figura Jezusa z orłem u podstawy cokołu, stojąca przy DK nr 22 od strony Starogardu została postawiona jako votum za przetrwanie II wojny światowej.